Hernia de disc

Prof. Dr. Doc Ştefan Cristea este specializat în manipulări vertebrale, tratament fără operaţii, dar şi chirurgie mini-invazivă percutană, de endoscopie artroscopică, cu recuperare rapidă.

Coloana vertebrală este alcătuită din vertebre, măduva spinării şi nervii care o străbat şi are un rol extrem de important în susţinerea întregului trunchi şi în transmiterea impulsurilor nervoase de la baza creierului la coloana lombară inferioară. Aparent foarte rigidă, coloana vertebrală este flexibilă pentru că vertebrele se suprapun cu ajutorul unor spaţii legate printr-un inel fribros care conţine un gel fin, cu numele de nucleu pulpos.

Rolul lui este distribuţia presiunii în mod egal pentru a nu supraîncărca o singură zonă a coloanei. În acest fel, foarte multe şocuri la care este este supusă zilnic coloana vertebrală sunt amortizate. Hernia de disc apare atunci când inelul fibros care acoperă nucleul pulpos se fisurează, iar nucleul are spaţiu să iasă şi să ajungă între corpii vertebrali, apoi în canalul spinal, unde creează presiune pe nervii rahidieni şi conduce la apariţia simptomelor.

De regulă fisurile acestea apar în urma unor traumatisme, în cadrul unor profesii care presupun un efort fizic susţinut şi foarte intens sau, la polul opus, pot apărea în cazul pacienţilor sedentari, care stau foarte mult timp pe scaun.

Simptome – Hernia de disc

Uneori, pacienţii cu hernie de disc nu prezintă niciun simptom. Acest lucru se întâmplă la cei la care nucleul pulpos nu apasă pe nervi sau pe ţesut moale. Totuşi, majoritatea pacienţilor se prezintă cu unul sau mai multe din următoarele simptome.

• Durere continuă, care nu pulsează
  • Spasme musculare
  • Parestezii (amorţeli) şi sensibilitate la nivelul membrelor inferioare
  • Oboseală muscular la nivelul membrelor superioare
  • Greutate la întoarcerea capului sau la efectuarea mişcărilor bruşte
  • Dureri care iradiază la nivelul umărului, braţului, antebraţului şi mai rar, în degete.

Pentru ca medicul să poată stabili un diagnostic cât mai corect, se pot realiza mai multe teste imagistice.
Radiografia, importantă în special pentru a exclude posibilitatea unor alte afecţiuni stabilite prin diagnosticul diferenţial: spondilolistezis, stenoza spinală, fracturi pelvine. De cele mai multe ori sunt necesare şi alte teste pentru stabilirea diagnosticului.
Tomografia computerizată, în plus faţă de radiografia de coloană, poate oferi informaţii despre canalul spinal şi ţesuturile moi din coloană.
RMN-ul permite o vizualizare tridimensională a coloanei, observarea rădăcinilor nervoase, a nucleului pulpos şi astfel se poate stabili nu numai un diagnostic corect, ci gradul de severitate a afecţiunii.
Mielografia este un test extrem de sigur pentru stabilirea diagnosticului de hernie de disc. Majoritatea pacienţilor preferă totuşi alte metode de investigare, deoarece mielografia este o tehnică invazivă, care presupune realizarea unei puncţii lombare şi injectarea substanţei de contrast.
Electromiograma determină cu exactitate care este rădăcina nervoasă şi mai ales, dacă există un proces patologic activ la nivelul rădăcinilor nervoase periferice, a nervilor sau a ţesutului muscular.

Tratament

În majoritatea cazurilor tratamentul este conservator, hernia de disc poate fi tratată fără intervenţie chirurgicală, doar 2% din pacienţi se operează. Hernia de disc este tratată chirurgical numai în situaţii complicate, în care boala afectează activităţile de zi cu zi ale pacientului.
Indicaţii ale tratamentului conservator
Tratament corect efectuat minim 4-6 săptămâni/maxim 3-6 luni.
Tratamentul conservator presupune administrarea de analgezice, antiinflamatoare şi relaxante musculare pentru a reduce durerea şi a reda mobilitatea pacientului. În cazurile mai grave, se apelează la injecţiile epidurale cu cortizon, care au un efect mai îndelungat. Există însă riscuri asociate cu această tehnică, deoarece este una invazivă, în consecinţă ea se realizează sub un strict control radiologic.
Repausul la pat tare cu flexia genunchilor şi a şoldurilor în poziţie de abducţie pentru relaxarea sciaticului cu pernă electică la şale, fără pernă la cap.
Gimnastică medicală în perioadele nedureroase pentru tonifierea musculaturii abdominale şi a spatelui, preferabil la spalier.
Fizioterapie decontracturantă, antiinflamatorie.

Manipulările osteo-articulare – Hernia de disc

Terapia de manipulare vertebrală constă în aplicarea unui masaj ortopedic specializat cu scopul de a reduce durerea provocată de afecţiunile coloanei vertebrale, de a poziţiona vertebrele cât mai aproape de fiziologia corectă, de a restabili echilibru muscular şi a preveni recidivele.

Masajul ortopedic, numit şi osteopatie structurală, înlătură tensiunea din coloana vertebrală, care uneori poate provoca tulburări de altă natură, precum: ameţeli, tulburări de ritm cardiac, migrene, parestezii, şi altele.

Tehnica constă în mişcări bruşte, de scurtă durată, dar mare intensitate prin care vertebrele sunt aduse în poziţia lor anatomică.

În hernia de disc, nucleul pulpos produce compresia rădăcinilor nervoase, care conduce la dureri, parestezii şi chiar paralizii. Manipulările osteo-articulare efectuate corect pot reduce discul migrat, reduc compresia, şi prin urmare durerea şi redau libertatea de mişcare a pacientului.

Manipulările vertebrale necesită o precizie dobândită pe parcursul specializării medicale adecvate.

În cazul unei afecţiuni severe, alte opţiunile chirurgicale sunt următoarele:

1. Discectomia percutană – presupune îndepărtarea unui disc sau a unor fragmente din discul afectat de hernie, printr-o incizie de mici dimensiuni (automat percutan lumbar suction discectomy, laser disc decompression, artroscopic percutan disc excision, tehnici cu radio frecvenţă, terapie discală electrotermică)
2. Chemonucleoliza – o intervenţie care constă în injectarea în interiorul discului afectat a unei enzime pentru a dizolva substanţa care determină apariţia durerilor
3. Laminectomia limitată
4. Artrodeza intersomatică percutană (PLIF/TLIF/ALIF+BMP)
5. Disc artificial
6. Soluţii biologice (matrice osoasă demineralizată, BMP, terapie genetică)
Indicaţii chirurgicale
Tulburări sfincterieneâ
Pareză, slăbirea forţei motorii
Creşterea vitezei de conducere a rădăcinii nervoase
Persistenţa, accentuarea durerii, deşi tratamentul a fost corect efectuat timp de 4 săptămâni